« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
اعلام خبرهای خوب در حوزه جهاد کشاورزی :
تاکید رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور بر تهیه سند آمایش سرزمینی و توسعه باغبانی در استان کهگیلویه و بویراحمد.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکـــوف،بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاروزی؛ مهدی طاهری نبود آب، تغییر اقلیم و تورم هزینه های تولید را از عوامل کاهش محصولات باغی عنوان کرد و گفت: آب مصرفی باغات بسیار بالاست و این موضوع نگران کننده بوده و لازم است الگوی کشت متناسب با هر منطقه تعریف شود.

وی باغداری غیرحرفه ای در باغهای کوچک را یکی از مشکلات باغبانی کشور دانست و افزود: سطح باغهای کشور زیاد شده اما بهره وری و تولید در واحد سطح افزایش نیافته است و افزایش بهره وری فقط با افزایش دانش امکان پذیر خواهد بود.

طاهری در پایان با اعلام حمایت موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور در زمینه جذب یک هیئت علمی، یک محقق بخش باغبانی، تامین اعتبار مورد نیاز جهت تحصیل محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان در مقطع پسادکترا و همچنین کمک به اعزام دو محقق باغبانی استان به خارج از کشور در راستای انتقال تجربه و ورود دانش جهانی به کشور، بر تهیه سند آمایش سرزمینی و توسعه باغبانی استان تاکید نمود.

رئیس سازمان جهاد کشاروزی کهگیلویه و بویراحمد نیز دوراندیشی و آینده نگری در راستای توسعه عمودی باغات و متناسب با ظرفیتها را ضروری دانست و بر تشکیل موسسه کشت بافت، شرکت های دانش بنیان در زمینه باغبانی و تهیه مجموعه هایی در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی استان تاکید کرد.

سیدعلی معتمدی پور ضمن بیان این موضوع که این استان با تنوع اقلیمی و گیاهی بالا به نوعی پیوند دهنده تمام اقلیم های کشور است، گفت: حداقل پنج محصول باغبانی استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه تک رقمی میزان تولید در سطح کشور را داراست.

وی در نشست محققین و کارشناسان استان با حضور رئیس موسسه تحقیقات باغبانی کشور افزود: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل تپوگرافی خاص، ظرفیت زراعی بالایی ندارد و در مقابل ظرفیت عمده آن در محصولات باغبانی و آبزی پروری است و این در حالی است که به دلیل توسعه نامتوازن، در دانشگاه های استان هیچ یک از این دو رشته مهم کشاورزی دایر نیست.
معتمدی پور همچنین گریزی به سرانه بالای ۱.۲ جنگل بلوط در استان زد و وجود مرکز تحقیقات بلوط در کهگیلویه و بویراحمد را یکی از مطالبات این استان عنوان کرد.
وی با اشاره به شرایط آب و هوایی خاص کهگیلویه و بویراحمد و وجود همزمان درختان گرمسیری مثل نخل و درختان سردسیری مثل هسته داران، یکی از مهم ترین نقیصه های استان را عدم وجود ذخیرگاه ژنتیکی حاوی تمام ارقام درختان باغی موجود در استان دانست و بر ضرورت بیان این موضوع در تصمیمات ملی تاکید کرد.
متولی ارشد بخش کشاورزی استان الویت توسعه استان نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در جمیع موارد را باغبانی دانست و تصریح کرد: باغبانی در استان نیازمند توسعه عمودی است و این مهم با تغییر رویه در زیرساختهای موجود یعنی اصلاح، احیا و به ویژه کاربرد فنی و تکنولوژی در باغها و در واقع افزایش میزان تولید در واحد سطح به کمک افزایش ضریب مکانیزاسیون و نفوذ علم و از طرفی تولید ارگانیک به دست خواهد آمد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن بیان این نکته که در حال حاضر ۱۳۷ هکتار گلخانه آماده واگذاری در شهرک های کشاورزی گفت: انتظار می رود بخش تحقیقات باغبانی متناسب با ظرفیتهای استان به طور ویژه از سوی مسئولین ملی دیده شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: